Kufferten er for længst pakket, du er tjekket ind i lufthavnen og helt klar til det kommende rejseeventyr og så sker det, dit fly er pludselig forsinket flere timer.
Kender du dine flyrettigheder, hvis du skulle komme ud for at flyet er aflyst, overbooket eller forsinket i længere tid? Og hvornår har du krav på flykompensation?
Hvert år oplever flere millioner rejsende, at deres fly enten bliver forsinket flere timer, overbooket eller at flyet helt bliver aflyst. Men de færreste rejsende som er klar over, hvornår de har krav på erstatning og flyselskaberne undlader oftest at informere passagerne om deres flyrettigheder og krav på økonomisk erstatning.
Når dit fly er aflyst
Det kan nogen gange være svært at gennemskue, hvornår ens fly er forsinket og hvornår det er blevet aflyst. I det tilfælde er det vigtigt at holde øje med flynummeret, der står på din billet og det flynummer, der står på skærmen i afgangshallen i lufthavnen.
Hvis flynummeret bliver ændret, mens du står i lufthavnen, kan der søges om kompensation efter 2 timer.
Bliver du til gengæld ombooket til et nyt fly med det samme, og du dermed lander på din slutdestination samme tid, som du ellers skulle, så er der ingen kompensation at hente. Er man derimod 2 timer forsinket ved ankomst, er det muligt at hente kompensation på op til 600 €.
Det er flyselskabets ansvar at ombooke dig til et andet fly, hvis aflysning eller ændring sker indenfor 14 dage.
Dine flyrettigheder når flyet er forsinket
Hvis du ankommer mere end tre timer senere til din slut destination end der står på din flybillet, så har du krav på økonomisk erstatning. Beløbet afhænger af om det er indenrigs- eller udenrigsflyvning samt antallet af km du har fløjet.
– Du har krav på 100 Euro i kompensation ved indenrigsflyvninger.
– Du har krav på 250 Euro i kompensation ved udenrigsflyvninger under 1.500 km.
– Du har krav på 400 Euro i kompensation ved udenrigsflyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.
– Du har krav på 600 Euro i kompensation ved udenrigsflyvninger, der er længere end 3.500 km.
Sådan søger du flykompensation
Selvom loven omkring flypassagerens flyrettigheder er helt tydelige også for flyselskaberne, så vælger mange flyselskaber ikke at besvare klagemails fra flypassagerer som har været forsinket, overbooket eller ventet pga. et aflyst fly. Hvis flyselskabet ikke besvare din klagemail, eller hvis du ikke selv ønsker at håndtere sin klagesag, så kan klagefirmaer som Flypenge gratis håndtere de klagendes sager.
Søg erstatning 3 år tilbage
Lovningen omkring, hvor længe tilbage man kan søge er også helt tydelig. Man kan søge erstatninger for forsinkelser, aflysninger eller overbookninger 3 år tilbage i tiden.
For at kunne søge erstatning er det vigtigt at man gemmer sin flybillet og eventuelle kvitteringer på udgifter brugt pga. flyforsinkelsen, aflysningen eller overbookningen. Læs mere på Flypenges hjemmeside.
Indlægget Har du krav på flykompensation indeholder affiliatelinks